Status
Ej registrerad
Pris
kr2395
Kom igång
eller

Det håller inte att bestämma sig för att börja springa, gå all in och sedan få ont och besvär direkt.

Du har säkert precis som så många andra glatt tagit på dig löparskorna för att ge dig ut i spåret. Kännt att det känns bra och gett det där lilla extra redan på första passet. Ja du är inte ensam men då vet du också att det kan bli lite värk och annat efteråt och att nästa pass inte alls känns lika lockande.

Då handlar det om att få till det på rätt sätt och ha en tränare och en grupp som väntar på en så att det verkligen blir av. För när det väl har blivit av några gånger så är chansen mycket stor att du faktiskt kommer att gilla det och fortsätta. Det sk “runners high” sätter in och du får hela kroppen full av endorfiner.

För att hjälpa dig att få styr på detta har Formbar skapat en kurs – Online Running – Från ovan i spåret till 5 km utan att stanna.

 

En kurs där vi har bakat in allt. Löpträningen, tekniken, kosten med mera.

I dags läget passar det väldigt bra att kunna träna ute i naturen och då är löpträning både enkelt och skönt. Dock förutsätter det att du inte går ut för hårt eller skadar dig så det gäller att komma igång på rätt sätt så att det blir en hållbar träningsform. Det är just därför denna kurs finns.

Ett steg utmärkt för dig som kanske inte sprungit så mycket eller varit ifrån det ett tag. Du kanske har varit borta på grund av en skada och vill nu börja lite försiktigt igen. Programmet riktar sig mycket åt att skapa den grund som behövs, och att på ett bra sätt komma igång med löpningen och samtidigt tappa ett par kilo om det finns att ta av.

Vi erbjuder löpteknik och löptips som är nyttiga för alla. Kosten passar de flesta motionärer eller dig som önskar tappa ett par kilo.

Varje vecka får du peppande pass både enligt en träningsplan och online.  Kursen innehåller övningar för att stärka din löpstyrka och teknik så att du kan få ut max njutning av din löpning.

Du kommer ingå i en sluten FB grupp där du coachas varje dag av personliga tränare, kostrådgivare och andra med lång erfarenhet. Även Elaine kommer vara där och svara på dina frågor och hålla i träning online som du kan vara med eller köra efteråt när det passar dig.   I programmet ingår träningspassen, coachningen, matschema med enkla goda näringsriktiga recept samt inköpslistor så att du inte ens behöver tänka när du handlar.

6 inspirerande veckor med egen coach, en löpcoach, kostprogram, träningsprogram och anpassade kosttillskott.

Kursen leds och är framtagen av Elaine Svensson, löpcoach, hälsocoach och friskvårdsterapeut. Hon har satt sin prägel på kursen och fullkomligt älskar att ge människor en väg in i löpträningens härliga värld.

Elaine jobbar både men att coacha löpning online och i “vanliga” grupper ute i löpspåret. Alla som har tränat med henne vet att hon är engagerande, peppande, otroligt kunnig och ödmjuk på samma gång.  Att löpträna med Elaine är kul och tryggt.

Alla Formbars kurser är utformade av utbildade och kunniga coacher inom området. Under kursen får du även tillgång till ett kostschema skapat av en kostrådgivare. För att du ska känna att du har med dig full support får du även exklusivt tillgång till en egen coach som följer upp dig för att se att du når ditt uppsatta mål.

Förutom detta har du även en grupp med deltagare som du både tränar tillsammans med online och kan peppas och få möjligheten att peppa och vara ett stöd för.

Träning tillsammans online

Både löpträning, teknik och styrka

Under kursen får du

6 veckor träning, kost, coachning stöd och tillskott för att kunna få ut max av din nya träning.

Kost & tillskott

Anpassat efter ålder, kön & rörelse.

Veckovisa upplägg

Veckoschema, inköpslistor, recept och ett enkelt upplägg för förändringar i vardagen. I kursen ingår tillskott för en ökad tarmbalans, som är en förutsättning för välmående och god hälsa.

Coach

Förutom Elaines hjälp får du tillgång till en egen coach.

Vi är med dig hela vägen

Mellan träffarna har du om du vill kontakt med en egen coach som hjälper dig längs vägen.

Visste du detta om löpträning?

  • Löpträning förbränner 50% mer energi än om du går.
  • Det säljs över en billion par löpskor varje år i världen.
  • Uttrycket Runners High är inte bara ett uttryck du får beroendeframkallande hormober av att löpträna.
  • Vid löpträning skapar hjärtat sådant tryck i att det skulle kunna spruta blod 90m.
  • Vid ett enda löpsteg aktiveras 200 muskler.
  • Att löpträna med musik kan ge dig 15% bättre resultat.
  • En fot kan producera upp en halv liter svett per dag.

Forskning: Löpträning ger flera år “yngre” blodkärl och kan förlänga livet. Alla vet att motion är positivt för hälsan. Men brittiska forskare har tittat närmare på hur blodkärlen hos vanliga motionärer påverkas när de tränar inför sitt första maratonlopp, och effekten var förvånansvärt stor.

Charlotte Manistry är kardiolog och lektor vid University College London i Storbritannien, och en av forskarna bakom studien. En studie gjord på individer upp till 69 år.

Våra blodkärl blir stelare med åren och det kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar, demens och njursvikt.

Men i  studien kom forskarna fram till att artärerna hos deltagarna blev betydligt mer flexibla, och att effekten i medeltal motsvarade en föryngring av blodkärlen med hela fyra år.

Störst förbättring skedde hos äldre män som till att börja med var i sämre fysiskt skick.

– Det här är ytterligare ett bevis på att det är hälsosamt att träna regelbundet och målinriktat. Det kan få blodkärlen att bli yngre och kan till exempel leda till mindre risk för hjärtattack och demens, säger Manistry.


Läs om studen här

Vad ger kursen dig?

Ett bra och tryggt samt hållbart sätt att komma igång med löpning som träningsform.

En start som håller

Föe att träningen ska bli hållbar så behöver du få in en vana. Chansen att du kommer fortsätta med träningen är betydligt större om du inte börjar ensam. Här har du det bästa av 2 världar.  Coacher online och du får stöd precis när du behöver det.

Minskad stressnivå

Regelbunden träning minskar stressnivåer. Så en av de positiva effekterna av din löpträning är just att det kan sänka din nivå av stress.

Minskad risk för diabetes typ 2

Träning är en av de saker som minskar risken för att utveckla diabetes typ 2.

Ökat välmående och mental balans.

Genom att träna regelbundet så ökar dina chanser att klara vardagen bättre. Dessutom har det visat sig att de som tränar regelbundet ofta har ett starkare självförtroende.

Ökad förväntad livslängd

Samtliga av kroppens organ gynnas av träning och fysisk aktivitet. Detta gör att du genom att träna höjer din förväntade livslängd.

Lättare att hålla vikten eller gå ned i vikt

Träning och kost går hand i hand och många upplever att det är enklare att äta bra när man samtidigt rör på sig. Studier visar att personer som tränar regelbundet enklare kan behålla en hälsosam vikt.


Köp kursen