Fötter

Som fysioterapeut träffar jag många fötter som inte mår så bra…. Nu efter sommaren brukar det vara som mest. När vi har använt platta skor som ofta sitter dåligt på foten. Men Vadå tänker många. Det finns ju många i världen som går mycket i flippflopp och liknande. Jo då, absolut är det så! Men många har då också väldigt mycket bättre tränade fötter än vad många av oss här uppe i norr har. 

Ett vanligt problem som vi får när vi går med platta och dåligt anpassade skor är Hälsporre, något vi ofta kallar Plantar fascit. 

Hälsporre är ett resultat av en överbelastning utav de stora senorna under fotsulan. Senorna blir stela, korta och drar i fästet under hälen. Du får ont i hälen och upplever ofta en stelhet i foten. Vanligtvis är smärtan mest påtaglig i hälen under de första stegen på morgonen, men kan minska något när man blir varm och har rört på sig ett tag. 

En av de första åtgärderna som du kan göra själv är att bara använda skor med bra hålfot eller lägga ett extra hålfotsstöd i dina skor.  Att ge dina fötter kärlek genom att massera hålfoten och senplattan med tex en piggeboll.

 

Jag rekommenderar alltid att besöka någon som är bra på fötter och göra en gång/ fot och löpanalys.  Vänta inte på att det ska gå över av sig själv! Vi har dåligt med blodkärl i hälen och en överbelastning tar därför väldigt lång tid på sig för att läka. Så att få tips på vad som är ditt fotproblem så fort som möjligt är viktigt! 

Att träna  fötterna och ge mycket kärlek till dessa viktiga strukturer borde ingå i våra veckorutiner!

https://www.youtube.com/watch?v=lEJloI5ENYc

På den här filmen får du ett fotträningsprogram som både ger styrka och rörlighet. 

I vår kurs – Formbar Running får du också träningstips för starkare fötter. http://Formbar Running – https://www.formbar.se/courses/formbar-running/?ref=carinahammarstrand1

/ Carina Hammarstrand