​​Ger du din din hjärna rätt näring?
Testa nedan!

​Om din hjärna å andra sidan är undernärd kan du besväras av kronisk oro, depression, trötthet, sömnlöshet, minnesförlust, koncentrationssvårigheter och en allmän känsla av att du håller på att bryta ihop. När din hjärna inte får tillräckligt av de näringsämnen den behöver kan detta återspeglas i dina känslor, ditt humör, dina tankar och ditt beteende. Det är viktigt att förstå vilken typ av näringsämnen din hjärna behöver. Precis som motion och vila bör vara en del av din dagliga rutin, bör även näringsrik kost vara det.


​Ger du din hjärna rätt ​med näring för att fungera optimalt?

​Gör vårt enkla test nedan!

​Frågorna i testet ger ett troligt svar, givetvis finns det individuella avvikelser. ​


Ät tillräckligt med nyttigt fett så förhindras insulinresistens. Om du äter tillräckligt med omega-3 fetter av högkvalitet och minskar intaget av omega-6 fetter dvs bearbetade vegetabiliska oljor, kommer din omega-3/omega-6  balans att förbättras. Här rekommenderas Krillolja alt. fiskolja. Krillolja innehåller också astaxanthin, vilket är särskilt fördelaktigt för din hjärna. Astaxanthin är en karotenoid som är mycket bra för att minska fria radikaler och därmed minskar skadorna på fett – och - din hjärna består till  60 - 70 procent av fett.


DHA är en viktig fettsyra för hjärnan, ögats näthinna och nervceller. Förutom att den spelar roll för minne och inlärning kan DHA vara behjälpligt vid depression. Bröstmjölk är rikt på DHA och gravida och ammande kvinnor bör ha dubbelt så högt intag av essentiella fettsyror eftersom det är viktigt för fostrets utveckling av hjärna och syn. DHA sänker triglyceriderna och höjer det goda Kolesterolet.


I Formbars kurs 40 dagar till Topphälsa får du lära dig mer om ​om att ge din hjärna det den behöver för att fungera optimalt.
 Lyssna på Ronny när han berättar mer om kursen.

@

Not recently active