​Ger du din hjärna rätt fetter?
Testa nedan!

Visste du att din hjärna står för bara ca två procent av din totala kroppsvikt? Ändå använder den över 20% av all din energi! Din hjärna konsumerar hälften av det blodsocker som cirkulerar i ditt blodomlopp. Den använder 25% av din kropps näringsämnen och 20% av det syre du andas in.

Ändå, och med tanke på alla de uppgifter den utför, har hjärnan ofta brist på viktiga näringsämnen som den behöver för att vara välnärd. Precis som muskler, ben och andra organ i din kropp kan påverkas av näringsbrist kan din hjärna brytas ned utan tillräckligt med näringsämnen. En välnärd hjärna håller dig frisk och glad och får dig att må riktigt bra vilket också betyder att du kan fatta bra beslut gällande dig själv och ditt liv.

Om din hjärna å andra sidan är undernärd kan du besväras av kronisk oro, depression, trötthet, sömnlöshet, minnesförlust, koncentrationssvårigheter och en allmän känsla av att du håller på att bryta ihop. ​


Din hjärna består av essentiella fettsyror vilka är grunden för hjärnans nervceller och signalsubstanser. Utan essentiella fetter svälter hjärnvävnaden och nervcellerna hårdnar och skrumpnar. Resultatet av detta blir att signalsubstanserna inte kan komma in i de signalöverförande neuronerna vilket påverkar vår förmåga till inlärning, koncentration, fokus och minne.

En kost som är rik på essentiella fettsyror kommer att förse hjärnvävnaden med näring, förbättra cellmembranen och även vår hud. Några av de bästa källorna för essentiella fettsyror är nötter, nötsmör, oliver, avocado, kokosolja, smör, jungfrulig olivolja och linfröolja. Kallvattenfisk som lax, öring, sardin, makrill och strömming är också utmärkta källor.


​Ger du din hjärna rätt fetter för att fungera optimalt?

​Gör vårt enkla test nedan!

​Frågorna i testet ger ett troligt svar, givetvis finns det individuella avvikelser. ​


Ät tillräckligt med nyttigt fett så förhindras insulinresistens. Om du äter tillräckligt med omega-3 fetter av högkvalitet och minskar intaget av omega-6 fetter dvs bearbetade vegetabiliska oljor, kommer din omega-3/omega-6  balans att förbättras. Här rekommenderas Krillolja alt. fiskolja. Krillolja innehåller också astaxanthin, vilket är särskilt fördelaktigt för din hjärna. Astaxanthin är en karotenoid som är mycket bra för att minska fria radikaler och därmed minskar skadorna på fett – och - din hjärna består till  60 - 70 procent av fett.


DHA är en viktig fettsyra för hjärnan, ögats näthinna och nervceller. Förutom att den spelar roll för minne och inlärning kan DHA vara behjälpligt vid depression. Bröstmjölk är rikt på DHA och gravida och ammande kvinnor bör ha dubbelt så högt intag av essentiella fettsyror eftersom det är viktigt för fostrets utveckling av hjärna och syn. DHA sänker triglyceriderna och höjer det goda Kolesterolet.


I Formbars kurs 40 dagar till Topphälsa får du lära dig mer om ​om att ge din hjärna det den behöver för att fungera optimalt.
 Lyssna på Ronny när han berättar mer om kursen.

@

Not recently active