Varför lågkolhydratkost

Ämne

Varför lågkolhydratkost

Under kursen superstart äter vi kost enligt lågkolhydrat. Detta är ingen LCHF utan recepten snittar på mellan 20-30% av bra kolhydratkällor. Vi undviker bröd ris och pasta.

Lyssna gärna till vad Ann Fernholm säger om kolhydrater samt läs dokumentet för att få en ökad förståelse för vad du har för fördelar med denna kosthållning.

 

Varför lågkolhydrat?

En individuellt designad lågkolhydratkost är en naturligt hälsosam kost för många människor. Betoning i lågkolhydratkost är blodsockerkontroll så kosten passar extra bra för alla de människor som har någon form av metabol rubbning, det vill säga bristande blodsockerkontroll. Men lågkolhydratkost passar också för dig med:

• stor övervikt
• vissa inflammatoriska sjukdomar
• neuropsykiatrisk sjukdom eller liknande symtom
• sockerberoende
• vill bygga bort sötsuget maximalt
• tränar extrem uthållighet
• vill bränna fett maximalt effektivt

I Formbar Superstart jobbar vi med lågkolhydrat också för att vi inte räknar med att du tränar i denna kurs.
När det kommer till viktminskning har lågkolhydrat visat sig framgångsrik och enkel att applicera mitt i livet. Dessutom är det mycket positivt att få ordning på blodsockret då det påverkar mående och sug. Genom lågkolhydratkost ökar vi kroppens fettförbränning samtidigt som vi minskar fettcellernas förmåga att lagra fett. Detta gör vi genom att minska insulinfrisättningen när vi äter en mindre mängd kolhydrater i vår kost. Alla kolhydrater vi äter, vare sig det rör sig om socker eller stärkelse, bryts ner i magen och omvandlas där till glukos. Glukos går sedan ut i blodet och höjer blodsockret, vilket är stressande och inflammerande för kroppen. Insulin kommer därför utsöndras för att sänka blodsockret, då insulin hjälper till att transportera in glukos i cellerna från blodet. Man kan se insulin som en dammsugare som suger rent blodet från socker och blodsockernivån kommer då att sjunka. Ju mer kolhydrater vi äter, desto mer insulin kommer att utsöndras och ju mer kommer blodsockret att sjunka. Lika dåligt som vi mår av ett högt blodsocker mår vi också av ett väldigt lågt blodsocker.

Insulin signalerar att vi har mycket energi i omlopp och kroppen väljer att ta energin från andra områden än våra fettreserver. Det är enkelt att omvandla kolhydrater till energi så finns det riktigt med kolhydrater är det de som förbränns först. Dessutom skapar ett överskott av glukos en fettlagring. Om vi däremot inte ger kroppen så mycket kolhydrater så får vi en omvänd effekt, dvs hög fettförbränning.

Tränar vi och rör oss mycket kan kroppen hantera detta på ett annat sätt då processen blir lite annorlunda. Lågkolhydratkost är alltså viktigare när vi inte rör på oss ordentligt. Det är dock inte farligt att röra på sig under programmet.

De kolhydrater vi rekommenderar att du äter är de som kommer från grönsaker, frukt och bär. Jha alltid en grön sallad till varje måltid och ta hur mycket du vill av alla salladssorter såsom ruccola, spenatblad, isberg, roman, maché, rosso och grönsaker såsom paprika, bladselleri, sparris, sockerärtor, haricot verts, squash, aubergine, lök, svamp, gurka och tomat.
Kålväxter som broccoli, blomkål, vitkål, rödkål, fänkål och brysselkål är bland de bästa grönsakerna att välja då de innehåller rikligt med antioxidanter och mättar bra.
Ät gärna Rotfrukter råa men vi har även rostade rotfrukter i en del av recepten.
Du kan äta bär, vissa frukter som inte innehåller mycket kolhydrater t ex granatäpple, plommon, rabarber, surt äpple, kiwi eller en grapefrukt.
Tänk på att välja färska ekologiska grönsaker och efter säsong. Du kan också äta frysta grönsaker och bär, som faktiskt bevarar näringen bättre än färska grönsaker och bär då de fryses direkt efter skörd.
Vi äter mjölkprodukter, proteinbröd. Övriga frukter med måtta och vi jobbar för att hitta en bra balans.
Självklart strävar vi efter att inte äta kemikalier och sötningsmedel, IBLAND kan vi dock rekommendera det för att känna att det blir enklare att klara av förändringen av din livsstil.

@

Ej aktiv på sistone